12.34 Pregatirea copilului pentru lectura |
În ceea ce privește succesul școlar, lectura este esențială. Copilul nu poate învăța dacă nu știe să citească. Astfel, este indicat să îl familiarizați pe cel mic cu materialele scrise, fiindcă un copil care este pregătit pentru a citi , va învăţa mult mai ușor şi mai rapid decât acela care nu a fost confruntat până să ajungă la şcoală cu nici un material scris. Unii părinți doresc să îl învețe pe copil să citească înainte de a începe școala. Este în regulă, atâta timp cât copilul își dorește. Altfel, nu îl forțați dacă nu e pregătit, deoarece riscați să creați dezgust faţă de citit. La polul opus, pot exista copii care sunt fascinați de lectură și doresc să învețe din proprie inițiativă. Este important ca în familie să existe discuții privitoare la anumite cărţi, reviste, articole și să existe macar unul dintre părinți care să citească. Părinţii care apreciază lectura insuflă şi copilului o înclinație spre aceasta. Ei le citesc mereu poveşti copiilor , le răspund la întrebările pe care le au, le permit să experimenteze şi să îşi exerseze cele 5 simţuri etc. Acesta reprezintă un mediu prielnic pentru ca un copil să fie atras de lectură, de cunoaștere. O bună stăpânire a limbajul este indispensabilă înaintea începerii şcolii primare. Cu cât copilul are un limbaj adecvat vârstei, un vocabular bogat și care se dezvoltă pe zi ce trece , cu atât învățarea cititului nu va reprezenta o dificultate. Toni Gould, menţionează în cartea „Get Ready to Read „ 6 competenţe necesare a fi dezvoltate:
După ce îi lecturaţi o poveste sau anumite informatii (spre exemplu , dintr-o carte despre animale sau despre Planeta Pământ), vorbiţi cu el despre ce a înțeles și ce a reținut. Este o modalitate de a dezvolta vocabularul și limbajul copilului.
Luaţi o carte ilustrată şi alegeţi o imagine pe care o veţi descrie în mod detaliat. Apoi, închideţi cartea şi cereţi-i copilului să o găsească. Este un exercițiu distractiv, care însă cere concentrare.
Puteți să îi dați copilului să găsească diferențele între două desene sau dintre două obiecte. Un alt joculeț care îl va distra cu siguranță constă în punerea într-un săculeț sau într-o căciulă a unor obiecte, pe care urmează să le identifice legat la ochi.
Este necesar să antrenaţi copilul să urmeze instrucţiunile verbale, pentru ca atunci când învăţătoarea le va folosi, să fie conștient că îi sunt adresate și că este necesar să execute ce i se cere.
Pot fi folosite labirinturile , desenele pregrafice (realizate din puncte ce trebuiesc unite pentru a forma imaginea), cărțile de colorat etc
În acest caz puteți să trageți niște linii paralele de la stanga la dreapta și să îl rugați să facă și el la fel, sa faceți cu rigla linii și să îl puneți să decupeze de la stânga la dreapta, să se prefacă că citește, urmărind scrisul cu degetul etc.
SURSA: Toni S. Gould, ”Get ready to read”, Ed. Walker & Company |
|
Total comentarii : 0 | |